Zatik Ádám Ingatlandiplomata

Hogyan alakult a lakáseladás az elmúlt időszakban? komment

Hogyan alakult a lakáseladás az elmúlt időszakban?

By: zatikadamingatlandiplomata 2020. június 03.

Szakértőket kérdezek a jelenlegi helyzetről Balogh Lászlóval  az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője, 2009 óta erősíti az Ingatlan.com csapatát, előtte a Deloitte tanácsadócégnél dolgozott. A Teljes beszélgetés a szöveg alatt hallgatható meg.

evan-dvorkin-7moj8u4ie38-unsplash-2.jpg

Zatik Ádám: Aki eladná az ingatlanját ebben a helyzetben most mi változott meg? Van egyáltalán kereső, vagy egyáltalán érdeklődés, aki lakást akar venni. Mit láttok ezügyben.

Balogh László: A koronavírus még a magyarországi megjelenése előtt is éreztette hatását a lakáspiacon főleg a keresleti oldalán. A koronavírus márciusi megjelenése több ütemben gyűrűzött be a lakáspiacra ugye az első ütem/mérföldkő az még február 26-án történt amikor bejárták a magyarországi híreket és a híradók képeit az olaszországi események.

Az olaszok megrohamozták az üzleteket, kifosztották gyakorlatilag a tartós élelmiszerkészleteket. Ez nagyon sok embert arra ösztönzött már február végén is Magyarországon, hogy gondoskodjon a családja biztonságáról egészségéről és tartós élelmiszer és egyéb hosszan otthon eltöltött időhöz szükséges termékekről és volt ugye egy nagy bevásárlási hullám.

Ismerősök mesélték, hogy ezekben a napokban pl nagy hipermarket áruházláncok beszámolóiból vagy ott dolgozó ismerősöktől hallottam, hogy 50-60 milliós forgalmat bonyolítottak a nagy hipermarket láncok budapesti üzletei, ami gyakorlatilag több mint egy karácsonyi vagy nagyjából a karácsonyi forgalomhoz mérhető bevásárlási aktivitásnak köszönhető.

Ilyen napból azért volt jó pár tehát azt lehet mondani, hogy amennyire érdekes volt látni azt az ingatlan piacon, hogy 2015 és 2019 között mennyi pénz mozdult meg pl a befektetőkön keresztül és honnan kerültek elő ezek a vásárlók és miből vásárolnak ilyen árakon és egyre magasabb árakon ennyi lakást.

Ugyan ez szerintem kicsiben megfigyelhető volt a koronavírus megjelenése idején, hogy a kiskereskedelmi forgalomban, ha jól tudom az alatt a néhány hét alatt körülbelül 58 milliárd forintnyi bevételt realizáltak a kiskereskedelmi cégek. Amit egyébként úgy érdemes párhuzamba állítani a lakáspiaccal hogy a komplett használt lakáspiacforgalma nagyjából 2400 milliárdos volt 2018-ban, ami azt jelenti, hogy néhány hét alatt a kiskereskedelmi egységekben elköltöttük ennek a majdnem 4%át.

És nyilván a következő hullám mármint amit az ingatlanok részéről ekkor már látszódott, hogy a vásárlók és egyébként a vevők és a bérlők kisebb ütemben nőttek az oldalon, mint szezonálisan ezt megszoktuk ezt februárra márciusra kanyarodva.

Ez volt az az időszak, amikor sorra kezdett alábbhagyni az eladási kedv is tehát a friss kínálat a kínálatban egyre kisebb lett hiszen érthető módon az emberek ezeket a lakhatási kérdéseket hátrébb sorolták. Az egészségmegőrzése és biztosítása volt az elsődleges. Egyéként ebben szerintem nincs is semmi meglepő egy ilyen helyzetben ez teljesen érthető és helyes is.

Egyébként, ami látszódott az az, hogy a következő mérföldkő az március közepén volt amikor március 13.-án az oktatás a digitális térbe költözött és csak sokkal kevesebben mentek be az oktatási intézményekbe tanulni. Azzal, hogy a gyerekek otthon maradtak akkor csúcsosodott ki ez a maradj otthon mozgalom és akkor ilyen nemzeti home office lendület kezdődött. Az nagy mértékben tehát szerintem az volt az ingatlanpiac keresleti mélypontja kb. a karácsonyi napokhoz hasonló mélységbe estek az érdeklődés számok meg a látogatás is az oldalon. Nagyon fontos a kettőt megkülönböztetni egymástól mert nyilván a sok látogató az potenciálisan sok vevőt is jelent, de mi nem is a látogatás számot szoktuk figyelni árgus szemekkel, hanem az érdeklődések számát, ami azt jelenti, hogy ki az, aki egy hirdetés telefonszámát fölfedi hiszen az már vélhetőleg egy komolyabb szándékkal rendelkezik.

Ha már fölveszi a kapcsolatot az eladóval vagy bérbeadóval. Az már egy komolyabb keresleti státuszba sorolható ügyfélt jelent. Hiszen a látogatások mögött találhatunk szép számmal olyan ingatlan turistákat is akik sokkal később akarnak ingatlan ügyletet végrehajtani, költözni mármint venni vagy bérelni vagy lehet, hogy nem is akarnak egyáltalán. Csak körbe néznek a piacon álmodoznak egy kicsit és nézik a szebbnél szebb vagy éppen lepukkantabb lakásokat és ezzel ütik el az időt.

Ezért mi mindig az érdeklődés számokat szoktuk vizsgálni. Ez is a március 16-a is héten érte el a mélypontját és érdekes módon ehhez képest még a kijárási korlátozások március végi bevezetése sem változtatott tehát az már nem okozott akkora sokkhatást a piacon, mint egyébként a home office mozgalom elindulása.

Sőt március utolsó hetében tehát március utolsó hét napjában a mélyponthoz képest 12% nőttek az érdeklődések számai és a látogatottság is 10%-kal növekedett.

Heti viszonylatban vizsgálva az látszik, hogy ha egy új helyzettel találkoznak az eladók a bérbeadók bérlők akkor időre van szükségük, hogy ehhez a megváltozott körülményekhez alkalmazkodni tudjanak.

Természetesen nagyon sokan döntenek úgy, hogy elhalasztják a tranzakciót, amiben gondolkodtak legyen szó az akár eladásról vagy bérbeadásról, akár vásárlásról vagy bérbe vételről. Az ingatlan piacon nem állt meg az élet az elmúlt időszakban, hanem más formát öltöttek az érdeklődések és más módon keresik a kapcsolatot az ingatlan piac kereseti oldal a kínálati oldallal.

komment
süti beállítások módosítása